2012. augusztus 12., vasárnap

Jön az ovi 1. - oviszsák

Lassan kezdődik az ovi. Na jó, van még szerencsére 3 hét a nyárból.. ;) de akik most készülnek oviba, már biztosan izgatottan várják. Ha az ovitokban még nem vezették be a szekrényeket, hanem mindenkinek fogason vannak a cuccai, érdemes (és sok helyen kötelező is) oviszsákot vinni a gyerek váltóruhájának. Nagyon egyszerű elkészíteni házilag, így ha nem ragaszkodsz - ne ragaszkodj! ;) jövőre már úgyis más lenne a menő - a Hello Kitty, Pókember, Verdák vonalhoz, nagyon helyes, egyedi kis zsákocskát készíthetsz csemetédnek. A dekorálásról itt most nem írok, mindenki dekorálja képességeinek - és türelmének - megfelelően. Lehet applikálni rá bármit (ekkor ugye a foltot megerősítjük rávasalható közbéléssel, majd cikkcakköltéssel varrjuk a zsák megfelelő alkatrészeire, még mielőtt nekiállnánk a varrásnak - utólag is lehet, csak sokkal nehezebb... ;)
Aki inkább rajzolni szeret, annak a textilfilceket és textilzsírkrétákat ajánlom ;)
Aki maradna az applikálásnál, de nincs kedve/ideje vasalgatni, cikkcakkölteni, az megoldhatja ugyanezt filc applikációval... csak akkor arra kell majd vigyázni, hogy mosásnál ne kerüljön be a 60 fokos programba ;) a filc ugyanis tovább fog zsugorodni (filcesedni) és csúnyácska lesz... ha tehát filc, akkor marad a 30 fokos kímélő mosás. A díszítés tényleg csak fantázia kérdése, kerülhet rá sok-sok zseb (ha egy régi farmerből készül a zsák, akkor pl. máris nem szedjük le a zsebeket és nagyon klasz plussz pakolóhelyeket kapunk apróságoknak, mint hajgumi, fésű, kincsek ;) stb.

Jöjjön akkor az alap, az oviszsák.

Mire lesz szükségünk:
- olló,
- varrógéptű / (kézzel is varrhatjuk, de úgy azért kicsit nagyobb falat, csak ráérősök álljanak neki  ;) ez esetben varrótű és gyűszű )
- színazonos cérna
- 75-105 cm vastagabb pamutvászon/kord/farmer/ 2x 75-105cm vékonyabb pamutvászon, ekkor minden amit írok duplán készül el van egy külső és egy belső dekor anyagunk, ezeket fonák oldalukkal illesztjük össze és egy anyagként kezelve dolgozunk velük, a belső dekor rész lesz a "fonák" a külső dekor rész a "színe" a munkánknak.
Ha az anyagunk legalább 140 centi széles, kifér belőle majd a tornazsák is, ha keskeny, 112, akkor a tornazsákra külön kell számolni.
- húzózár (elhagyható, nem fog kiesni belőle semmi enélkül sem, de ha amúgy is ránkfér a zipzárbevarrás gyakorlása, próbálkozzunk! ;) )
- szabókréta/szappan


Vegyünk egy vállfát, amire szeretnénk majd felakasztani. Nem érdemes a vékony drót vállfát választani, mert amikor majd a télikabát és még 10 kilónyi cókmók lóg majd rajta és hajlik ide-oda a drót, átkozni fogjuk magunkat.. ;) Ha van hely felnőtt méretű vállfának és nagyobb oviszsáknak, készítsük azt, ha nincs, válasszunk gyerek méretű vállfát.

A vállfát fektessük a félbehajtott anyag fonákjára, szálirányra merőlegesen. Rajzoljuk körbe a felső ív mentén, kb. 2 centit ráhagyva. Jelöljük be, hol van a közepe (az akasztó) és mérjünk ki tőle jobbra-balra 3-3 cm-t, ezt is jelöljük be függőleges vonallal.
Találjuk ki milyen hosszú legyen az oviszsák és ezt mérjük le a közepétől, ezzel párhuzamosan húzzuk meg az oldalakat, majd rajzoljuk meg az alját. Egy gyerek vállfa méretre készült oviszsák kb. 37x47cm, egy felnőtt vállfa méretre készült pedig kb. 45x65 cm. Mindenképp kérdezzünk rá az oviban, mielőtt ráfeccölünk pár éjszakát, hogy a világ legcsajosabb/legpasisabb, messzeföldön híres oviszsákját elkészítsük - rossz méretben... ;)
Meg is kaptuk az ovizsák formáját, ez lesz a háta.
Az eleje 2 részből áll, ezt az alábbi módon tudjuk kiszabni:
Hajtsuk félbe az oviszsák hátoldalát (ezen a ponton ellenőrizhetjük a szimmetriát, javíthatunk, ha szükséges). Ez lesz a 2 elejének a szabásmintája, csak a középvonalra ráhagyunk még 2-2 centit, hogy be tudjuk varrni a húzózárat.

Zsebek. Számtalan lehetőség adott, ebből kettő:
- a hátoldal szélességével megegyező szélességű az első és a hátsó zseb is, a tetejébe fűzött gumi ekkor - amíg nincs degeszre tömve legalábbis ;) ) kicsit be fogja húzni az oldalát és homokóra formát kapunk (kissé sarkítva ;) ).
- ráhagyunk a szélességére elöl 4-8 centit, hátul 3-4 centit, és a felső szélébe a hátoldal szélességével megfelelő gumit húzunk, az alsó szélét pedig szimmetrikus hajtásokkal igazítjuk a hátoldal szélességéhez. A második módszerrel nagyobb zsebeket kapunk értelemszerűen.
Ennek megfelelően szabjuk ki a zsebeket.
Én most az egyszerűbb és gyorsabb megoldást választottam, a zsebek szélessége megegyezik a zsák szélességével - a hátsó zseb egy kicsi gumit azonban mégis kapott, így nem fog elállni pakoláskor. Nagyon nem húztam be, mert én nem szeretem a homokóra fazonú zsákokat.. ;)

Itt az idő, hogy applikáljuk/rajzoljuk/fessük ízlésünk szerint az oviszsákot. Ha maga az anyag dekoratív és csak a kész (bolti) ovisjelet kell felvarrni rá, hagyhatjuk a végére, ha azonban az ovisjelet applikálni szeretnénk, annak most van itt az ideje.

 Megkönnyítheti a munkánkat a kétoldalas ragasztóbevonatos közbélés. Ennek hiányában gombostűzünk, körbevarrunk, pontosan kivágunk, majd ...


sűrű cikkcakköltéssel körbevarrjuk. Ez akkor sem maradhat el, ha ragasztóbevonatos közbéléssel felvasaltuk az anyagra, máskülönben az első mosásnál lemossuk a zsákról.. ;) Én itt fehérrel varrtam körbe, ami hiba volt, feketével kontúrosabb lett volna, messzebbről is jól látszik, hogy mi a minta. Ti már legyetek ügyesebbek. ;)

Összeállítás:
1. miután a belső oldalakat eltisztáztuk, jelöljük be mettől meddig érjen majd a húzózár (kb. a felső 4 centi maradjon még zárt, és onnan a zsebekig ér), majd varrjuk be(ha akarunk rá ;)) , ha nem, akkor egyszerűen vasaljunk vissza 2-2 centit a közepén, letűzni nem szükséges. Elárulom, ha van zipzár, többnyire akkor sincs behúzva, és nyitott állapotban sem fog kiesni semmi, de ha kell gyakorolnunk a zipzárbevarrás, hát nosza, ez egy remek alkalom! ;)

2. varrjuk össze a zsák két elejét a húzózár alatti és feletti részen.

3. illesszük a zsebeket a helyére gombostűvel. Az első zseb visszahajtását nem szükséges letűzni, nagyon rövid szakasz és közében rögzítve van, a hátsó zsebnél már nem spórolhatjuk meg ezt a műveletet.. ;)
Az első zsebet középen varrjuk végig az oviszsákhoz. Igyekezzünk azér ne pont ugyanabban a varrásban varrni, ahol a két eleje találkozik, 1 mm-t jobbra vagy balra térjünk el, különben a semmibe varrunk.

4. készítsük el a hátsó zseb gumírozását a felső szélen. Legegyszerűbb, ha 2x visszahajtva levasaljuk a felső szélt, majd egy hosszabb gumit helyezünk a leendő gumiházba, a végén rögzítjük pár öltéssel, majd a visszahajtást szépen végigvarrjuk. (Ha ezt elfelejtettük, akkor marad amit én is csináltam :), és utólag belehúzzuk a gumit egy biztosítótű segítségével. Ez utóbbi előnye, hogy így biztosan nem varrunk rá a gumira.. ;)) Ezután megfogjuk a kilógó gumit és beállítjuk a méretét, majd a másik oldalon is rögzítjük.




3. a zsebeket illesszük az oviszsák E (eleje) ill H (háta) oldalára és nagy öltésekkel rögzítsük, így biztosan nem fog elmozdulni. / gombostűzzünk. ;)

4. tisztázzuk el egyben az oldalakat

5. varrjuk össze színt színre fordítva az E és H tetejét, ahol a vállfa lesz, az aksztót kihagyva.

6. vasaljuk szét a varrásszéleket, majd tűzzük le körben a nyílást

7. újra színt színre fordítva varrjuk össze az oldalakat és az alját.

8. ha szeretnénk, a sarkakat átlósan levarrva egy kicsit tartást adhatunk a zsákunknak, de ez ki is maradhat.

9. Kész. Én itt még nem vasaltam le, mert azt már nem tolerálta a 7,5 hónaposom, fényképezni meg még valamennyire tudok fél kezemben manócskával, vasalni viszont már nem...

... vasaljuk le és tényleg kész. :)

10. söpörjük be a dícséretet a mi nagy ovisunktól ;)
Ennek a mintájára ha már nagyon belejöttünk készíthetünk otthonra is egy pizsizsákot, így nem kell esténként keresgélni a párna alatt/ágy mögé becsúszva leledző pizsit ;), vagy ugyanígy készül a pelenkatartó zsák is. ;)



10 megjegyzés:

  1. Szia!

    Miért kell a 3 cm ráhagyás? Ez az a rész: Jelöljük be, hol van a közepe (az akasztó) és mérjünk ki tőle jobbra-balra 3-3 cm-t, ezt is jelöljük be függőleges vonallal.

    Applikálást én is csinálnék, de hogy is?
    Kétoldalas közbéléssel hogyan?
    Ennek hiányában gombostűzünk, körbevarrunk, pontosan kivágunk, majd cikkcakkolunk.
    Itt az nem értem, hogy mit kell kivágni?
    Nem úgy kell, hogy kivágom a mintát az anyagból és közblésből is, rávasalom a közbélést az anyagra, utána gombostűzöm az oviszsákra, majd cikkcakkolom?
    Előre is köszi!
    Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Erika!
      Aki először csinál ilyet, annak lehet nem teljesen tiszta, hogyan is kell applikálni kétoldalas közbéléssel, én is több internetes oldalt megnéztem az applikálás fortélyairól és szerencsére elsőre sikerült. Mondhatom a kétoldalas közbélés remekül bevált, megkönnyítette a munkát. Ahogy én csináltam: a közbélésből kivágtam egy kis részt és a műanyag oldalával az anyag felé, papír oldalával felfelé- tehát az néz a vasalóra- rávasaltam arra az anyagra, amit applikálni akartam. Majd rárajzoltam a mintákat a papírra egymás mellé, minél kisebb helyet hagyva a betűk között. (én nevet applikáltam) Ezután ezt kivágtam. Vagyis a közbélést és az anyagot egyszerre, majd óvatosan lehúztam a mintákról a papírt és a műanyagoldallal lefelé, vagyis a díszítendő felület felé tettem és jött az újabb vasalás. Így maradtak a minták az eredeti anyagon és könnyen körbe lehetett varrni gombostűzés nélkül is.
      Remélem segítettem. Bamboola kijavít, ha valamit rosszul írtam, vagy kérdésed van :) Jó öltögetést!
      Kriszta

      Törlés
    2. Nagyon is sokat segítettél! Kétoldalassal fogom én is csinálni.
      Nagyon köszönöm! A 3 cm ráhagyás a vállfa formája miatt kell? Ez az a rész: Jelöljük be, hol van a közepe (az akasztó) és mérjünk ki tőle jobbra-balra 3-3 cm-t, ezt is jelöljük be függőleges vonallal.
      Előre is köszi,
      Üdv,
      Erika

      Törlés
    3. Szia Erika! Szerintem a 3-3 cmt balra, jobbra azért kell a vállfa közepétől kimérni, mert azt a részt nem kell összevarrni, az lesz a rés, amin a vállfa fejét majd kidugod. Kriszta

      Törlés
  2. Szia!

    Eredetileg vetexet akartam ragasztani az anyagra,hogy tartósabb legyen, de jobban tetszik, hogy egy külső és belső anyagot összeillesztünk. Könnyebben tudnám egy anyagként kezelni, ha talpszélesen összevarrnám a 2 anyagot. Ezt így lehet? Nem rontom el vele az oviszsákot?
    Köszi, üdv,
    Erika

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Erika! Itt megint Kriszta, nem bírom ki, hogy ne kotyogjak mindenbe bele :-) Szóval szerintem nyugodtan összevarrhatsz két anyagot, a zsákot tuti nem rontod el vele. Ha két különböző mintájú anyagot varrsz össze, az még érdekesebb is lehet. Én (régi)fehér (lepedő)vászonból varrtam a lányom oviszsákját, és én is duplán varrtam, mert vékonynak ítéltem és nem akartam, hogy túl átlátszó legyen a zsák. Plusz előre és hátulra farmerzsebek kerültek és piros anyagból applikáltam a nevet.Jó lett.:-) Kriszta

      Törlés
    2. Szia Kriszta!
      Nyugodtan beleszólhatsz :)!
      Lehet, hogy rosszul fogalmaztam, szóval nekem nagyon tetszik a gondolat, hogy a zsák 2 fő anyagból álljon, csak azt nem tudom, hogy kezeljem egyként. Lehet úgy, hogy a fonák oldalukat egymásnak fordítom, talpszélesen összevarrom a kettőt, majd cikk-cakkolom a széleket, így előállt az egy anyag, aminek az egyik oldala fonák, a szebbik oldala dekor anyag lesz.
      Már kiválasztottam ezt a két anyagot, a dekor egy kutyás-macskás, igencsak szép, a fonák oldal bézs lenes anyag lesz. A dekor anyagban is van bézs szín és nem cipzáras lesz, hanem ferdepántos, ez is bézs szín.
      Az első megoldásnál belülről látszik az tisztázás.
      De, talán lehet úgy is, hogy a két anyag színét illesztem egymáshoz, ugyanúgy talpszélesen összevarrom, majd kifordítom, cikk-cakkolás el is maradhat elvileg és így is egy anyag lett a kettőből. Csak így lehet, hogy már kicsit túlbonyolítanám és a széleknél vastag lesz, amikor az elejét a hátoldallal összevarrom. Igazából nem tudom még hogy csináljam. Az applikálás lehet, hogy én is megpróbálom, de én a jelet fogom inkább. Erika

      Törlés
  3. épp elszállt egy egy oldalas válaszom így ezt most nem írom újra..., ne hari..
    Krisztina, köszönöm, hogy szárnyaid alá vetted a kérdezőket, rég nem volt itt ilyen aktivitás, vagy talán még sohasem, nem is számítottam rá! :)

    rövidített kivonata az egyoldalasnak... :)
    ha nincs 2oldalas vetexed, egyszerűbb úgy dolgozni egy appliácival (főleg ha bonyolult a minta), hogy az applikálandó anyagra rárajzoldo a mintát, felgombostűzöd az egész anyagot, a rajzolt minta körvonalán körbetűzöd nagy öltéssel, majd a tűzéshez minél közelebb körbevágod a mintát: így biztosan nem ofg elmozdulni, nem fog meggyűrődni stb. Miután körbevágtad, jöhet a szokásos cikkcakk, a legsűrűbbsem fogja megtolni mivel a tűzéssel rögzítve van.

    Erika:
    Ha 2 anyagból csinálod az oviszsákot és zavar belül a varrás, lehet franciavarrással készíteni az oldalakat (miután a külső-belső anyag a széleken nagy öltéssel összetűzve egy anyagként kezelhető), akkor viszont ennek megfelelően 0,5-0,7 centivel nagyobb vsz-t kell ráhagyni az oldalakra-aljára.

    Remélem nem túl zagyva, álmos vagyok már... :)

    VálaszTörlés
  4. Kösziii!

    A francia varrást megnéztem, szuper, így csinálom. Az applikáláshoz is jó ötletet adtál!
    Üdv,Erika

    VálaszTörlés
  5. Sikerült befejezni az oviszsákot még szept. végén, a franciavarrást csak a tornazsáknál próbáltam, nekem ez is tetszik. Mindkettőre applikáltam ovis jelet egyoldalas vetexszel, az volt itthon, de majd egy másik munkánál a kétoldalasat is kipróbálom. Az oviszsák ferdepántos díszítésű lett, tehát nincs benne cipzár, így utólag ezt egyáltalán nem bántam meg. A végén igazán jó lett az oviszsák és a tornazsák is, most írom róluk a varrásleírást a varrós füzetembe, hogy is csináltam, de ez most bonyolultabbnak tűnik, mint maga a varrás. Köszi még1x a segítséget! Üdv,
    Erika

    VálaszTörlés